In deze aflevering van de SVD-podcast gaat Dick Van Gelder in gesprek met filosoof en schrijver Johan Sanctorum over het thema vrijheid, identiteit en politieke macht.
Mark van Ranst, de controlestaat en de toekomst van vrijheid en cultuur.
In de podcast wordt ingegaan op de rol van Mark van Ranst, die tijdens de coronacrisis prominent naar voren werd geschoven als dé viroloog van België. De spreker maakt echter duidelijk dat Van Ranst niet interessant is als persoon, maar zich vooral zorgen maakt over zijn positie: het symbool van een gestaag groeiende controlestaat. Tijdens de covid-periode verschoof de machtsbalans vervangend richting een technocratische elite, waarbij fundamentele vrijheden onder druk kwamen te staan. Hoewel sommige burgers hier protesteerden, was de meerderheid bereid deze vrijheden op te geven in ruil voor een gevoel van veiligheid – een fenomeen dat de spreker beschouwde als een reden tot bezorgdheid en een symptoom van een diepere gemeenschapszin.
Ook het fenomeen populisme komt aan bod. Politici als Bouchez werden genoemd als voorbeelden van populistische leiders die wilden horen wat het publiek wilde. Ze stemmen op hun discours over marktdynamiek en collectieve emoties. Populistische partijen hebben hierbij het voordeel dat zij zich als buitenstaanders van de gevestigde orde kunnen positioneren en zo aanspraak kunnen maken op de stem van het volk. Dit dwingt traditionele partijen hierin te volgen om hun ook te bewijzen.
Ook het Belgische koningshuis komt aan bod. Voor sommigen is het een bindend symbool van nationale eenheid, terwijl anderen vinden dat een moderne democratie een uitgeroepen staatshoofd verdient. Deze spanning tussen traditie en democratische vernieuwing weerspiegelt een bredere discussie over legitimiteit, representatie en de rol van symboliek in een hedendaagse rechtsstaat.
De podcast gaat dieper in op het ontstaan van onze samenleving. Deze wortelt in eeuwenlange culturele en antropologische ontwikkelingen, waarin vooral de transitie naar cruciale landbouw is geweest in de vorming van sociale structuren en hiërarchieën. Toch is de burgerlijke vrijheid die voortduurt niet absoluut: ze is beperkt, voorwaardelijk en voorlopig aan ruilmechanismen — mensen leveren vrijheid in voor zekerheid. De overheid speelt hiërarchisch in door angst te zaaien en het idee te verspreiden dat haar bestaan essentieel is voor orde en veiligheid, waardoor burgers hun autonomie steeds verder uit handen geven.
De spreker uit zijn zorgen over de betrouwbare van Europese culturele waarden. Volgens hem wordt de Europese cultuur nauwelijks geloofd? ze mist inhoud en continuïteit. Deze culturele leegte vertaalt zich in een onderwijs dat geen moreel kompas of historisch bewustzijn meer bijbrengt.
Ook de rol van de media komt aan bod. De mainstream media zenden volgens de spreker een geheime boodschap uit en sluiten afwijkende stemmen systematisch uit, wat leidt tot een dubbelzijdig debatklimaat. Zelfs in democratische samenlevingen blijft de strijd tussen overheid en het individu actueel. Dit spanningsveld wordt volgens de spreker een getroffen werkwoord in het boek Avan Johan Sanctorum.
Wat de journalisten en opinievorming betreft, is veel kritiek. De huidige generatie columnisten in Vlaanderen herhaalt vooral bestaande meningen en mist vaak kritische diepgang. Er is behoefte aan denkers die helder en toegankelijk zijn, zonder academisch jargon, en die de kloof tussen theoretische inzichten en de leefwereld van de gewone burger kunnen overbruggen.
In geopolitiek opzicht lijkt de spreker dat de NAVO aan invloed verloren gaat en dat de steun van de Verenigde Staten niet langer vanzelfsprekend is. Europa moet volgens hem leren denken in termen van zelfverdediging en zich minder afhankelijk opstellen. Daarnaast kan het geïnspireerd worden door landen als Zweden en Finland, die een geloofwaardige defensiestrategie hebben ontwikkeld.
Nationalisme en patriotisme likken volgens hem op hun retour. Mensen zijn tegenwoordig minder geneigd om te vechten voor abstracte concepten zoals ‘vaderland’. In plaats van een duidelijke nationale identiteit heerst er een gevoel van verwarring. De spreker heeft het belang van zelfrelativering en het voorkomen om afstand te nemen, ook als het om humor gaat. Een goede blog begint met ideeën, bouwt voort op een verhaal en gebruikt humor om mensen aan het denken te zetten. Termen als “ludiek” worden als hol of zwak beschouwd. Hij moedigt aan om naar de samenleving te kijken of mensen buitenaards zijn — als aliens — om de menselijke durf in perspectief te brengen.
Tot slot wordt vooruitgeblikt op een toekomstig evenement van SVD, waarbij Johan als gastspreker zal optreden. Mogelijk zou dit later dit jaar kunnen plaatsvinden en hopelijk een moment van verdieping, reflectie en verbinding vormen in een tijd die, volgens de spreker, vraagt om nieuwe perspectieven en een herwaardering van fundamentele vrijheden en cultuur.
Dick Van Gelder was presentator van deze SVD podcast, met hartelijke dank aan onze gast van vandaag Johan Sanctorum. Enorm bedankt Johan.
Klik op een SVD-socialmediakanaal om directe, korte video’s met podcastberichten van onze gasten te bekijken.
Ontdek nu de verschillende manieren om korte filmpjes van onze podcast te bekijken, elk met een specifieke vraag of suggestie. Er zijn acht opties, inclusief links die naar twee verschillende SVD-e-mailadressen leiden. PROBEER HET EENS UIT – klik door en ontdek wat SVD voor jou kan betekenen!
Jacobine Huisman, al 25 jaar actief in de journalistiek, heeft een opmerkelijke wending in haar carrière genomen. Ze werkte onder andere voor Het Laatste Nieuws , waar ze reisreportages maakte en later human interest-verhalen schreef over mensen die getroffen werden door de coronamaatregelen. Haar werk nam een andere wending toen ze zich verdiepen in de impact van deze maatregelen en hun structurele essentie ervan.
Dit leidde tot een ontmoeting met Karine Knapen, die een expert was in het onderzoeken van de coronamaatregelen en haar erover ook uitsprak. Jakobien gaf een artikel hierover aan Het Laatste Nieuws, ze wilden dit niet publiceren vanwege … ja censuur. Dit was voor haar het keerpunt, waarop ze besefte dat de waarheid vaak niet op de manier werd gepresenteerd die de krant verwachtte en dat de stem van de burger te weinig werd gehoord in de reguliere media.
Na dit incident besloot Jacobine verder te kijken dan de traditionele media en haar energie te richten op alternatieve vormen van verslaggeving.
In die periode waren het geen gemakkelijke tijden voor haar, aangezien ze juist een lange relatie had beëindigd met haar partner.
Toch was de drang zo sterk van beide, ook grotendeels uit frustratie en door het onrecht dat er gebeurde, dat ze samen een volwassen samenwerking aangingen, welk resulteerde in een geweldig mediaproject. De geboorte van de documentaire “Tegenwind”, waarvoor ze samenwerkte met verschillende wetenschappers en experts, waaronder Theo Schetters, Matthias de Smet en Robert Malone en vele anderen. De documentaire werd opgenomen in Spanje en later in Mexico, met als doel een verifieerbaar verhaal te presenteren. Het werd een parel van een documentaire, het was een groot succes Ze wonnen zelfs de prijs van meest bekeken documentaire van het jaar.
Nadien besloot Jacobine haar studie verder te volgen. Ze concentreerde zich op haar leven in Spanje, waar ze een huis huurde en reizen organiseerde naar landen als Pakistan en Albanië. Ook werden er yoga-retraites aangeboden, waar Jacobine haar eigen zoektocht naar rust en evenwicht kon vinden. Yoga hielp haar, niet alleen om met de angst en tegenslag om te gaan, die door de coronamaatregelen werden gegenereerd, maar gaf haar ook een filosofie van kalmte en zelfzorg. De principes van yoga, zoals geweldloosheid (ahimsa), werden haar leidraad in het omgaan met de uitdagingen.
Daarnaast ontdekte Jacobine de genezende kracht van de natuur. Ze ondernam tijdens de coronacrisis een wandeling van 900 kilometer, een ervaring die haar zowel fysiek als mentaal sterker maakte.
Jacobine weet het belang van kritisch denken, vooral in tijden van polarisatie en angst. Ze betwiste dat sommige mensen, waaronder figuren uit de yogawereld en artsen, het heersende angstverhaal en de genomen maatregelen gewoon aannamen, terwijl anderen er zich kritisch tegenover stelden. Ze nuttigde hierbij de theorie van Willem Engel, die stelt wanneer dat mensen hun eigen trauma’s onder ogen durven te zien, er helend en sterker kunnen uitkomen. Door haar positieve natuurlijke drive is ze er het levende bewijs van.
De coronacrisis heeft de maatschappij volledig gepolariseerd, er zijn enorm veel mensen die gewoon meevolgen met het narratief en er zijn ook een hele hoop mensen die kritisch denkend en bewust door het leven gaan. Gelukkig en hoopvol is, dat die tweede groep in aantal groeit.
Jacobine ziet ook het belang van hulpverlening in de maatschappij. Dit geeft haar kracht en zin in haar leven. Vooral in tijden van onzekerheid geeft dit gegeven, de positieve kentering die gaand is, wel kracht en hoop.
Hoewel Jacobine zich steeds meer richt op de lokale politiek in Spanje, omdat ze daar nog invloed kan uitoefenen, heeft ze het vertrouwen in de plattelandspolitiek verloren. Haar focus ligt nu op het creëren van een nieuw, vredig zijn in haar nieuwe thuis, waar ze de vrijheid heeft om haar stem te laten horen, haar overtuigingen te delen en in vrede te leven.
Met deze positieve noot sluiten we de podcast af.
Dr. Steven Devos was presentator van deze SVD podcast, met hartelijke dank aan onze gast van vandaag Jakobien Huisman … enorm bedankt Jakobien
Klik op een SVD-socialmediakanaal om directe, korte video’s met podcastberichten van onze gasten te bekijken.
Ontdek nu de verschillende manieren om korte filmpjes van onze podcast te bekijken, elk met een specifieke vraag of suggestie. Er zijn acht opties, inclusief links die naar twee verschillende SVD-e-mailadressen leiden. PROBEER HET EENS UIT – klik door en ontdek wat SVD voor jou kan betekenen!
Johannes Spreutels, die onder de naam Zuster Eefje bekend werd, deelt zijn indrukwekkende persoonlijke verhaal over zijn transitie en latere re-transitie. Hij vertelt ons dat hij na een periode van grote verwarring en zoektocht naar zijn identiteit uiteindelijk terugkeerde naar zijn oorspronkelijke identiteit als man. Zijn jeugd werd gekenmerkt door een gebrek aan liefde en veel geweld binnen het gezin. Op zijn zevende was hij verkracht door zijn broer, een traumatische ervaring die een diepe vreselijke stempel op zijn leven heeft gedrukt en hem in een langdurige zoektocht naar eigenwaarde stortte. Dit leidde uiteindelijk tot zijn besluit om een vrouw te worden.
In 2020 besloot Johannes na een foto-shoot een borstimplantatie en een vaginoplastiek te ondergaan. Hij hoopte dat deze operaties hem geluk en rust zouden bezorgen, maar na de ingrepen voelde hij zich juist niet gelukkiger. Integendeel, hij kwam tot het inzicht dat de operaties niet de oplossing waren voor zijn onderliggende problemen. Vorig jaar besloot hij zijn woede te uiten over de transitie publiekelijk uit te spreken en zijn verhaal naar de kranten. Dit leidde tot een steunactie om zijn borstimplantaten te verwijderen.
De operatie om de implantaten te verwijderen werd snel uitgevoerd. Johannes heeft de implantaten zelf in bezit gehouden, één ervan was zelfs al verduurd en had twee gaten. Zijn ervaringen hebben hem scherp doen nadenken over de zorg en de zorg rondom genderdysforie. Hij is van mening dat een transgenderpsycholoog niet volledig neutraal kan zijn, wel als het zelf een transgender is. Hij pleit voor meer psychiatrisch onderzoek voor iemand die een transitie ondergaat. Tijdens zijn reis werd hij afgewezen: het transgenderteam stuurde hem twee e-mails waarin stond dat de samenwerking werd stopgezet, vanwege zijn psychische problemen en hij had het label ‘labiaal’ gekregen.
Johannes gaf openhartig advies aan mensen die liggen te ijsberen over een genderverandering. Hij concludeert dat God volgens hem geen fouten maakt en dat iedereen als man of vrouw wordt geboren. Volgens hem zit het gevoel van genderdysforie vooral tussen de oren en is het vaak een gevolg van trauma’s, zoals hij zelf heeft ervaren. Hij vindt dat transitie met hormonale en operaties geen goede oplossing is voor de meeste transgenders en wijst op het grote aantal mensen die achteraf spijt krijgen van hun keuze. Johannes is boos op de regering en de medische wereld vanwege de manier waarop met transgenders wordt omgegaan en de propaganda die over genderdiversiteit wordt verspreid.
Volgens Johannes moet de zorg voor transgenders nog veel leren . Er moet meer nabehandeling komen voor de psychologische problemen die transgenders ervaren, in plaats van alleen te worden veroorzaakt door operaties en hormonen. Hij maakt zich zorgen over de invloed van regenboogpropaganda, vooral op kinderen in de puberteit en vaders in kwetsbare periodes of een midlifecrisis. Volgens hem is bescherming en steun voor deze groepen essentieel. Hij heeft het belang van het zoeken naar onderliggende waarden van dubbel geslacht onderzocht, zoals trauma’s of problemen uit het verleden. Daarnaast adviseert hij mannen die aan hun geslacht twijfelen contact op te nemen met mannen die spijt hebben van hun transitionie, zodat ze een realistisch beeld krijgen van de voor- en nadelen.
Johannes waarschuwt ook voor de gevaren van medische interventies bij kinderen die ijsberen over hun geslacht, zoals het gebruik van puberteitsremmers. Hij vindt dat hier onmiddelijk onderzoek moet komen en dat alle opties onderzocht moeten worden . Hij stelt dat mensen vaak beïnvloed worden door propaganda en angst, ze niet meer durven te handelen tot het te laat is.
Wordt hij bedrogen in gevallen waarin de politie misbruikt? Hij ervaart dat de politie niet meer als vriend wordt gezien, maar als een instantie waar je een afspraak moet maken en lang moet wachten. Johannes adviseert jongeren om zich niet te laten beïnvloeden door anderen, bewust te zijn van hun daden en meer tijd in de natuur door te brengen in plaats van achter schermen.
Momenteel vindt er een openbare consultatie plaats van de Europese Commissie over de toekomstige LGBTQ-strategie in de EU, waar mensen hun mening kunnen geven. Johannes is actief op Facebook en in de Telegramgroep Transitie België, Nederland. Daar is hij beschikbaar voor mensen die contact met hem willen opnemen of steun zoeken. Hij weet het belang van het omringen van jezelf met goede en mensen, i.p.v. met mensen van het criminele circuit.
Tof bedankt Johannes voor jouw verhaal te delen en duizenden mensen te bereiken. Hij hoopt dat zijn ervaringen een positief effect op anderen zullen hebben. Hij roept op om dicht bij God te blijven, weg te blijven van het kwade en jezelf te respecteren als man of vrouw, zoals God je heeft geschapen. Zijn verhaal is een krachtige oproep tot reflectie, medeleven en verandering in de manier waarop we omgaan met genderdysforie en voor mensen die hiermee worstelen.
Met deze positieve noot sluiten we de podcast af.
Dr. Steven Devos was presentator van deze SVD podcast, met hartelijke dank aan onze gast van vandaag Johannes Spreutels, enorm bedankt Johannes.
Klik op een SVD-socialmediakanaal om directe, korte video’s met podcastberichten van onze gasten te bekijken.
Ontdek nu de verschillende manieren om korte filmpjes van onze podcast te bekijken, elk met een specifieke vraag of suggestie. Er zijn acht opties, inclusief links die naar twee verschillende SVD-e-mailadressen leiden. PROBEER HET EENS UIT – klik door en ontdek wat SVD voor jou kan betekenen!
De situatie in Nederland wordt gekenmerkt door een gevoel van machteloosheid. De val van het kabinet wordt vaak gezien als een toneelstuk dat geen invloed heeft op de daadwerkelijke machtsverhoudingen binnen het land. Veel mensen beschouwen de politiek en de rechtspraak als irrelevant voor hun dagelijks leven, waardoor ze zich hulpeloos voelen en denken dat zij weinig kunnen veranderen. Volgens sommigen is het enige dat mensen momenteel kunnen doen zichzelf beschermen en proberen op een normale manier door het leven te gaan. Echter, echte verandering kan alleen worden bereikt als mensen zich verenigen en samen actie ondernemen.
In dit kader wordt ook de overweging gemaakt om te verhuizen naar Paraguay. De keuze voor dit land wordt vooral ingegeven door de wens naar een kleinere overheid, de mogelijkheid om snel een verblijfsvergunning te verkrijgen en de sterke bescherming van eigendomsrechten. Voorwaarde voor een veilige haven zijn onder andere het hebben van een kleine overheid, toegang tot water en voedsel, en het verkrijgen van een verblijfsvergunning zonder al te veel gedoe. Paraguay biedt hierbij aantrekkelijke voordelen, zoals lage kosten van levensonderhoud, weinig belastingen en volledig groene stroom. Dit maakt het een aantrekkelijke optie voor mensen die Europa willen verlaten en op zoek zijn naar een rustiger en veiliger bestaan.
Andere landen, zoals Albanië, worden eveneens overwogen vanwege hun sociale cohesie en lage kosten, maar vaak gelden er strenge investeringsvereisten voor het verkrijgen van een verblijfsvergunning. Het is bovendien van groot belang om een plan B te hebben, bijvoorbeeld een tweede verblijfsvergunning in een ander land, voor het geval zich een crisis voordoet in Europa. Toch wordt benadrukt dat men zelf het besluit moet nemen en niet uitsluitend moet afgaan op adviezen van anderen.
Daarnaast bestaat er grote zorg over de toenemende controle door de overheid via digitale systemen. De invoering van de Central Bank Digital Currency (CBDC) en het social credit systeem wordt gezien als een bedreiging voor de persoonlijke vrijheid. Er wordt gevreesd dat deze systemen kunnen leiden tot een digitale gevangenis waarin de overheid bepaalt waar en hoe mensen hun geld kunnen uitgeven en handelen. Sommigen verwachten dat er een nieuwe crisis of gebeurtenis, zoals een blackout of cyberaanval, nodig zal zijn om de bevolking verder te controleren en afhankelijk te maken van de overheid en de CBDC. De afhankelijkheid van uitkeringen en subsidies maakt het volgens critici relatief eenvoudig om grote delen van de bevolking in een digitaal systeem te integreren, vooral in landen als Nederland en België. Het financiële systeem, dat sinds de crisis van 2008 onder druk staat, wordt kunstmatig in stand gehouden, terwijl de overheid werkt aan de invoering van een nieuw systeem met gereguleerde geldcirculatie via witwasregels en andere maatregelen.
Voor wie overweegt te emigreren, is het proces voor het verkrijgen van een verblijfsvergunning in Paraguay relatief snel en eenvoudig. De benodigde documenten, zoals een verklaring omtrent gedrag en een uittreksel uit het geboorteregister met apostille, kunnen binnen twee tot drie dagen geregeld worden. De eerste twee nachten in een hotel zijn meestal inbegrepen. Het leven in Paraguay biedt vooral voordelen voor mensen met een beperkt budget: energiekosten zijn laag, en men kan met een pensioen of een bescheiden inkomen uit Europa een goede levenskwaliteit genieten. Steeds meer gezinnen met jonge kinderen maken de overstap naar Paraguay, vooral vanwege de dreiging van oorlog en mogelijke dienstplicht in Europa. Het leren van Spaans wordt sterk aanbevolen, omdat alle contacten met de overheid in het Spaans verlopen en het onderwijs verplicht is, al kan men in de koloniën ook goed uit de voeten met Duits.
Het is eveneens cruciaal om vermogen naar het buitenland te verplaatsen om het veilig te stellen, zeker in het licht van de huidige crisis en de groeiende kans op oorlog. Er wordt gewaarschuwd dat de EU bezig is met het opzetten van een database met eigendommen van Europese burgers, wat het makkelijker maakt om bezit te confisqueren. Verder worden beleidsmaatregelen zoals de CBAM-regeling, die onder andere vliegtickets duurder maakt en regionale vliegvelden wil sluiten, en de Green Deal van Frans Timmermans, die volgens critici kunnen leiden tot een afname van welvaart en individuele vrijheid. Ook de naleving van de Agenda 2030 wordt nauwlettend gevolgd, omdat men alert moet blijven om de eigen rechten en vrijheden te behouden.
Tot slot wordt Paraguay neergezet als een conservatief land met een agrarische samenleving, waar vrijheid, zelfstandigheid en het afwijzen van belasting- en overheidssteun centraal staan. De politiek in Paraguay is conservatief en heeft weinig invloed gehad van linkse bewegingen zoals de woke-agenda die in buurlanden Brazilië en Argentinië zichtbaar is. De grondprijzen variëren sterk, van ongeveer 50 dollar per vierkante meter in het centrum van een kolonie tot 700 euro per hectare in de Chaco. Er zijn plannen om in de toekomst meer te schrijven over de ervaringen in Paraguay, maar eerst moet er een stabiele financiële basis worden gevonden.
Met deze positieve noot sluiten we de podcast af.
Dr. Steven Devos was presentator van deze SVD podcast, met hartelijke dank aan onze gast van vandaag Jeroen Pols, enorm bedankt Jeroen.
Klik op een SVD-socialmediakanaal om directe, korte video’s met podcastberichten van onze gasten te bekijken.
Ontdek nu de verschillende manieren om korte filmpjes van onze podcast te bekijken, elk met een specifieke vraag of suggestie. Er zijn acht opties, inclusief links die naar twee verschillende SVD-e-mailadressen leiden. PROBEER HET EENS UIT – klik door en ontdek wat SVD voor jou kan betekenen!
Ik wil het vandaag met jullie hebben over de wereld rondom ons, de uitdagingen waar we voor staan, maar ook de kansen die er zijn.
Laat ik beginnen bij de internationale politiek. Wat ik persoonlijk een positieve ontwikkeling vind, is dat Trump en Poetin opnieuw met elkaar in gesprek gaan. Kijk, oorlogen eindigen nooit met bommen, ze eindigen altijd aan de onderhandelingstafel. En dat is wat we nodig hebben in Oekraïne: dialoog in plaats van geweld. Voor mij blijft Trump sowieso een betere keuze dan iemand als Kamala Harris. Hij durfde zaken aan te pakken die hier in Europa amper bespreekbaar zijn, zoals het hele “woke gebeuren” en de groene waanzin die onze economieën kapotmaakt.
En dan heb je nog figuren zoals Elon Musk. Een heel complexe man. Hij doet goeie dingen – denk maar aan zijn overname van X en de focus op privacy. Maar tegelijk heeft hij ook projecten die mij zorgen baren, zoals Neuralink en de hele trans-humane agenda. Toch geloof ik dat hij gedreven wordt door een echte angst dat de mensheid zichzelf naar de afgrond leidt. En dat maakt hem interessant, ook al ben ik het niet met alles eens.
Kijk je naar Europa, dan zie je dat politici zoals Viktor Orbán aantonen dat één persoon wél het verschil kan maken. Het probleem bij ons is dat de Europese elite vaak van binnenuit chaos veroorzaakt. Denk maar aan de plannen rond (social media) chatcontrole. En tijdens corona hebben we gezien hoe gemakkelijk mensen meegaan met wat de media hen voorschotelen. Conformiteit in plaats van kritisch nadenken.
Europa staat er economisch zwak voor. We kampen met massamigratie, spanningen en een beleid dat ons verarmt. Vergelijk dat eens met Azië of de VS: die staan er veel sterker voor. Toch blijft België een fantastisch land om te wonen. Onze rijkdom en voordelen trekken mensen aan, maar we moeten opletten dat we die niet verspelen. De Green Deal en ons ingewikkeld politiek systeem maken het er niet beter op. Veel regeringen, veel ministers, veel kosten. Dat moet eenvoudiger kunnen. Gelukkig zijn er nog kritische stemmen – denk aan Jean-Marie Dedecker tijdens corona. Eén man die durfde spreken, en dat maakt echt verschil.
Wat mij hoopvol stemt, is de groei van alternatieve media. Jongeren hebben de klassieke media grotendeels afgeschreven en zoeken hun informatie elders, via podcasts of onafhankelijke kanalen. Kijk naar Joe Rogan in Amerika: die bereikt miljoenen mensen. Dat kan hier ook. Het doel is dat er tegen 2029 een echt alternatief op tafel ligt, waar mensen op kunnen vertrouwen én op kunnen stemmen.
Daarbij moeten we mensen steunen die durven spreken: Marine Le Pen in Frankerijk, Alice Weidel in Duitsland, of bij ons Dries Van Langenhove. Zijn behandeling door justitie was gewoon hallucinant, en dat toont nog maar eens hoe belangrijk vrijheid van meningsuiting is. Ik geloof dat er in België ruimte is voor een nieuwe partij: economisch rechts, conservatief, maar niet per se separatistisch. Zwitserland kan daarbij een model zijn.
We moeten ook alert zijn voor wat er op ons afkomt, zoals de digitale centrale bankmunt (de CBDC). Klinkt misschien technisch voordelig, maar het gaat wel over onze vrijheid. Als je dat niet begrijpt, loop je het risico dat je straks helemaal afhankelijk bent van een overheid die alles controleert. Onze taak is om dat helder uit te leggen aan de mensen en alternatieven te zoeken.
Waarom spreek ik mij uit? Niet om zelf in de spotlights te staan. Niet om roem. Maar omdat ik geloof dat we een toekomst moeten verzekeren voor onze kinderen. Sommigen kiezen ervoor om te emigreren, naar Afrika of Zuid-Amerika, en dat kan een keuze zijn. Maar ik wil hier blijven, in België, en vechten voor verandering. Dat doe je door mensen te informeren, door feiten te brengen in plaats van waanzin, en door hoopvol te blijven.
België is en blijft een prachtig land, en dat wil ik zo houden. Dus laat ons samen kritisch blijven, positief blijven, en werken aan die betere toekomst. En als je deze boodschap wil steunen, deel dan dit kanaal, de SVD-podcast Steven spreekt. Want samen kunnen we een verschil maken.
Dr. Steven Devos was presentator van deze SVD podcast, met hartelijke dank aan onze gast van vandaag Steven Arrazola, enorm bedankt Steven.
Klik op een SVD-socialmediakanaal om directe, korte video’s met podcastberichten van onze gasten te bekijken.
Ontdek nu de verschillende manieren om korte filmpjes van onze podcast te bekijken, elk met een specifieke vraag of suggestie. Er zijn acht opties, inclusief links die naar twee verschillende SVD-e-mailadressen leiden. PROBEER HET EENS UIT – klik door en ontdek wat SVD voor jou kan betekenen!
Inleiding tot transhumanisme
Transhumanisme is het idee dat de evolutie van de mens niet langer aan natuurlijke selectie wordt overgelaten, maar wordt aangestuurd door technologische interventie. Dit kan worden gebruikt in verschillende toepassingen, zoals chips in de hersenen om bewustzijn naar de cloud te uploaden. Centraal staat het idee dat technologie fysieke en mentale grenzen kan doorbreken en de menselijke conditie kan verbeteren.
Hoewel het transhumanisme vaak wordt gepresenteerd als een vorm van vooruitgang, is het ook van cruciaal belang. Het wordt dus soms gelinkt aan antihumanisme, omdat het de spirituele kant van het mens-zijn negeert en een strikt materialistisch perspectief redeneert. Volgens critici gaat het transhumanisme tegen de expressie van de ziel en zou extreme technologische integratie kunnen leiden tot een machinaal bestaan, waarbij het spirituele aspect van de mens zwaar onder druk staat.
Spirituele aspecten en keuze
Voorstanders van het spirituele zien hoop in het feit dat er altijd alternatieve manieren zijn om naar de wereld te kijken, overrijd het louter materieel. Wakker worden voor nieuwe inzichten kan confronterend zijn, maar er is veel licht aan het einde van de tunnel. Mensen hebben de vrijheid om de waarheid te kiezen of in een illusie te blijven leven.
Wanneer mannen zich bewust worden van hun soevereiniteit als mens en ziel, krijgen ze controlepogingen van de overheid of elite minder grip. Herontdekking van het spirituele maakt duidelijk dat we onsterfelijke spirituele wezens zijn en dat de dood niet eindigt. Bewustzijn wordt gelezen als onsterfelijk – meer dan enkel een reeks elektrische impulsen in het brein.
Manipulatie en controle door de elite
Volgens sommige theorieën streven invloedrijke groepen naar technologie beheer over de mensheid. Er wordt beweerd dat er deals zijn gesloten om digitale identiteit en geavanceerde infrastructuur zoals datacenters te introduceren, en dat leiders samenwerken met grote technologiebedrijven om de controle uit te breiden. In Europa zorgen de hoge inflatie en onvoldoende middelen voor een zwakke economische positie. De elite zou in de westerse wereld stelselmatig digitale identificatie en andere controle technologieën invoeren.
Tegenmaatregelen en activisme
Het is belangrijk om je niet als slachtoffer te zien, maar een krachtig “nee” durven te zeggen tegen het opgedrongen narratief. Er ontstaat volgens sommigen een scenario waar parallelle werelden ontstaan: mensen die buiten mondiale machtscentra leven, ontlopen meer controle. Angst hoeft niet leidend te zijn, het is de persoonlijke keuze om te volgen. Activisme wordt gevraagd: een stem laten horen en tot actie komen is essentieel voor wie zijn vrijheid wil hebben. Identificatie als vrij individu is belangrijker dan de klassieke politieke verdeeldheid.
Polarisatie en supranationale invloed
De hedendaagse polarisatie tussen politieke banden en rechts wordt vaak kunstmatig aangewakkerd: beide partijen zouden door grotere krachten worden gemanipuleerd. Supranationale organisaties spelen een sleutelrol bij het bevorderen van mondiale agenda’s en het beperken van de nationale soevereiniteit. Families als de Rockefellers en de Rothschilds worden vaak in verband gebracht met deze mondiale invloed.
Duistere praktijk en controle
Sommige verhalen beschrijven hoe de elite controversiële methoden, zoals kindermisbruik, gebruikt om mensen te chanteren en te controleren. Daarnaast zou via rituelen negatieve energie en angst worden opgewekt en geconsumeerd. Persoonlijke getuigenissen hebben betrekking op de afwijzing van deze praktijk en het belang van persoonlijke soevereiniteit.
Hoop, wetenschap en activisme
Naast de negatieve aspecten schijnbaar velen die liefde, bewustzijn en licht ook bestaan en het duister kunnen doorbreken. Onafhankelijke wetenschap is lastig, omdat grote financiële belangen, universiteiten en onderzoek beïnvloed kunnen worden. Het is daarom belangrijk om kritisch te blijven ten aanzien van wetenschappelijke publicaties en kennis.
Coronacrisis en bewustzijn
Tijdens de coronacrisis zijn mensen zich bewust geworden van de plannen en controlemechanismen achter de schermen in de samenleving. Er is een kritische massa van personen ontstaan die twijfel zaait over de dominante verhalen en steeds meer manipulatieve agenda’s ontdekt.
Gevaren van transhumanisme
De gevolgen van transhumanisme en technologische controle zijn potentieel zeer ingrijpend. Er is het risico dat menselijkheid, individualiteit, en de verbinding met het spirituele verloren gaan in een digitale en cybernetische maatschappij. De oproep is om alert te blijven, als een vrij individu te handelen en niet in angst te leven, vooral in landen waar vrijheid centraal staan.
Deze tekst samenvattend: transhumanisme roept vrijwillige vragen op over vooruitgang, controle, ethiek, spiritualiteit en de humane ziel. De toekomst staat open, mits kritisch denken, persoonlijke soevereiniteit en verbonden blijven met het spirituele.
Dr. Steven Devos was presentator van deze SVD podcast, met hartelijke dank aan onze gast van vandaag Jens Patteeuw, enorm bedankt Jens.
Klik op een SVD-socialmediakanaal om directe, korte video’s met podcastberichten van onze gasten te bekijken.
Ontdek nu de verschillende manieren om korte filmpjes van onze podcast te bekijken, elk met een specifieke vraag of suggestie. Er zijn acht opties, inclusief links die naar twee verschillende SVD-e-mailadressen leiden. PROBEER HET EENS UIT – klik door en ontdek wat SVD voor jou kan betekenen!

Samen voor een sterke, betrouwbare en menselijke democratie
Alle rechten voorbehouden aan vzw SVD
KBO nummer is 1017.026.768.
Voorzitter: Steven Devos
Arsenaalstraat 33 A9 bus 10
8620 Nieuwpoort
© 2025 All Rights Reserved.